Skillnaden mellan elbil, hybrid och plug-in hybrid

Det kan verka lite snårigt när man börjar prata om elbilar, hybrider och plug-in hybrider, men i själva verket är det ganska enkelt. Alla tre biltyperna har det gemensamt att de har en elmotor och ett batteri.

Elbilen drivs enbart av elmotorn, och du laddar den via en laddstolpe eller ett vanligt eluttag.

 

Hybridbilen har både en elmotor och en bensinmotor som driver bilen tillsammans, på det sätt som är mest effektivt och miljövänligt. Hybridbilen laddar upp sitt batteri automatiskt medan du kör.

 

Plug-in hybriden har precis som hybriden både el- och bensinmotor. Skillnaden är att du kan ladda plug-in hybriden via en laddstolpe eller eluttag precis som elbilen.

 

Kia kan tack vare sitt breda modellutbud erbjuda alternativ inom alla tre biltyperna, men den här gången tänkte vi fokusera lite extra på plug-in hybriden.

Kia

ikon_miljo

Smart miljöval

Det smidiga samspelet mellan el- och bensinmotor gör plug-in hybriden till en äkta miljöbil. Helt nya Kia Optima Plug-In Hybrid släpper till exempel bara ut i snitt 33 g CO2/km, vilket är nästan 4 gånger mindre jämfört med genomsnittsbilen. Samtidigt betyder de dubbla motorerna att kraften finns när du behöver den. Och tar du foten från gaspedalen under färden ser det smarta energiåtervinningssystemet till att batteriet laddas av energin som normalt skulle gått förlorad. Både helt nya Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid och helt nya Kia Niro Plug-In Hybrid lämpar sig även att dra släp med.

Klassledande räckvidd på el

Både helt nya Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid och helt nya Kia Niro Plug-In Hybrid är bäst i sina respektive klasser när det kommer till räckvidd på ren eldrift med 62 kilometer, respektive 58 kilometer. Det innebär att mångas dagliga bruk av bilen kan klaras av med att köra på prioriterad eldrift. Ska du långt är det inget problem, helt nya Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid tar dig upp till fantastiska 1120 kilometer på en tank i hybridläge.

ikon_rackvidd

ikon_ekonomi

Perfekt tjänstebil med låga kostnader

Det finns flera ekonomiska faktorer som gör det extra intressant att titta på en plug-in hybrid. En är naturligtvis den låga förbrukningen som borde glädja många pendlare. Kör du endast på eldrift kommer du ända ner till 1,5 – 2 kr milen! För tjänstebilsförare är det dessutom trevligt att man får en rabatt på förmånsvärdet om man väljer en plug-in hybrid. Dessutom kan man som köpare av en plug-in hybrid få en särskild premie av staten på 20 000 kr som betalas ut av transportstyrelsen. Plug-in hybrider är också befriade från fordonsskatt de första fem åren.

Körupplevelsen

Det är en härlig, och väldigt speciell känsla att färdas nästan ljudlöst med eldrift. I övrigt kör du en plug-in hybrid precis som vilken annan bil som helst. I så kallat HEV-läge samarbetar de bägge motorerna för bästa ekonomi och effektivitet. När du behöver extra kraft, till exempel vid en kraftig acceleration så hjälps båda motorerna åt att leverera maximal prestanda. Den kombinerade motoreffekten hos helt nya Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid är hela 205 hk! Drivers Only-läget prioriterar luftkonditioneringen till förarsidan och sparar på så vis energi för att batteriet ska ta dig ännu längre. En tydlig och intuitiv visualisering av energiflödet på instrumentpanelen hjälper dig så att du alltid kan se hur de båda systemen arbetar tillsammans.

ikon_korupplevelse

En långsiktig satsning

Det är uppenbart att bränslesnåla bilar är framtiden. Naturligtvis med tanke på vår miljö och kommande generationers hälsa, men också för våra kunders ekonomi. Därför kommer vi på Kia fortsätta vår satsning och lansera fler lågutsläppsbilar även framöver. Som en ledstjärna har vi satt målet att förbättra bränsleeffektiviteten över hela vårt modellprogram med 25 procent till år 2020 jämfört med nivån 2014. Och på tal om framtiden så gäller Kias branschledande 7-åriga nybilsgaranti även batteriet på våra plug-in hybrider, hybrider och elbilar.

bil1

Kia Optima Sportswagon
Plug-In Hybrid

PLUG-IN HYBRID ADVANCE PLUS
REK. CA PRIS FRÅN 404.900 KR
FÖRMÅNSVÄRDE FRÅN 1.304 KR/MÅN*
Innehåller bl.a. autobroms, eluppvärmd läderratt, navigationssystem med 8” skärm och backkamera, Harman/Kardon® Premium ljudsystem, läderklädsel och ventilerade framstolar. Dragvikt 1500 kg.

PLUG-IN HYBRID ADVANCE MED PLUSPAKET 2
FÖRMÅNSVÄRDE FRÅN 1.383 KR/MÅN*
Innehåller utöver Advance Plus bl.a. Around View Monitor (270 gradersvy), dödavinkelvarning, panoramasoltak, självparkeringssystem samt varning för bakomvarande trafik vid backning.

> Ladda ner produktblad
> Läs mer

bil2

Kia Niro
Plug-In Hybrid

NYA NIRO PLUG-IN HYBRID ADVANCE
LANSERINGSPRIS FRÅN 298.900 KR
(REK CA PRIS FRÅN 314.700 KR)
FÖRMÅNSVÄRDE FRÅN 817 KR/MÅN*
Utrustad med bl.a. autobroms, aktivt filövervakningssystem, adaptiv farthållare, takreling, LED-ljus fram & bak, eluppvärmd läderratt, 16” aluminiumfälgar och 2-zons klimatanläggning (ACC). Dragvikt 1300 kg.

NYA NIRO PLUG-IN HYBRID ADVANCE MED PLUSPAKET 1
FÖRMÅNSVÄRDE FRÅN 896 KR/MÅN*
Innehåller utöver Advance bl.a. delläderklädsel, 7” navigationssystem med backkamera, parkeringssensorer bak, regnsensor, dimljus fram, USB-uttag, kromade yttre handtag och tonade rutor bak.

NYA NIRO PLUG-IN HYBRID ADVANCE MED PLUSPAKET 2 (förutsätter Pluspaket 1)
FÖRMÅNSVÄRDE FRÅN 975 KR/MÅN*
Innehåller utöver Advance med Pluspaket 1 bl.a. eluppvärmda yttre baksäten, läderklädsel och trådlös laddning för mobiltelefon.

> Ladda ner produktblad
> Läs mer

Äga

Det finns flera tydliga fördelar med hybrider och laddhybrider: lägre utsläpp av koldioxid, god bränsleekonomi och kraftfull acceleration. Tanken bakom tekniken i Kias hybridmodeller är enkel. En bensinmotor och en elmotor arbetar tillsammans för att åstadkomma extra kraft och ett högre vridmoment. Som förare behöver man inte tänka på något, systemet tar hand om körningen och är optimerat för att kontinuerligt maximera räckvidden på ren eldrift. Du kan koppla av och njuta av en avspänd körupplevelse.
Förutom hybridteknologin under motorhuvudet så utmärker sig Kias plug-in hybrider genom några exteriöra detaljer. Bland annat har fram- och bakparti modifierats för att minska luftmotståndet. Mindre designelement i blå metallic och ”Eco-Plug-In”-emblement hjälper dig också att särskilja våra plug-in hybrid-modeller från samma modell med konventionell drivlina.
Alla Kias bilar kan servas på samtliga auktoriserade Kia-verkstäder. Detta gäller naturligtvis också våra våra plug-in hybrid-modeller.
Högkvalitativa komponenter garanterar att Kias batterier är funktionsdugliga lika länge som bilen. Dock sjunker kapaciteten något när bilen blir äldre. För din trygghet så omfattas våra högspänningsbatterier av samma sjuåriga nybilsgaranti som gäller för alla våra nya bilar.

I dagsläget är det svårt att göra några precisa uppskattningar för vad ett batteri kommer att kosta om några år. Dock har batteriutvecklingen gjort stora framsteg de senaste åren varför det finns goda anledningar att tro på ett relativt lågt pris framöver. Under de första sju åren är det här inget du behöver bekymra dig om eftersom batteriet i din Kia plug-in hybrid omfattas av vår branschledande nybilsgaranti.

Kias hybridbilar och plug-in hybridbilar omfattas av samma generösa sjuåriga nybilsgaranti som alla våra nya bilar. Detta gäller naturligtvis också batteriet.
Nej. Kias plug-in hybrider erbjuder precis samma tekniska system för komfort och säkerhet som våra bilar med konventionell drivlina.

När man köper en plug-in hybrid kan man få regeringens supermiljöbilspremie. Den betalas ut av Transportstyrelsen och omfattar personbilar med utsläpp på max 50 g CO2/km. Majoriteten av de bilar som omfattas av supermiljöbilspremien är plug-in hybrider och elbilar. Privatpersoner som köper en plug-in hybrid kan få upp till 20 000 kr i bidrag. Mer information kan du få genom Transportstyrelsen. Alla plug-in hybrider är befriade från fordonsskatt de första fem åren, och om bilen är en förmånsbil har den dessutom ett lägre förmånsvärde.

Nej. En avgörande skillnad är att elbilar drivs endast av en elmotor. Hybridbilar drivs av en elmotor som arbetar tillsammans med en förbränningsmotor. Detta samspel styrs av ett sofistikerat system för att minimera förbrukning och samtidigt maximera komfort och prestanda.
Förmånsvärdet för hybridbilar sänks till det som gäller för motsvarande konventionella bilar. För plug-in hybridbilar sänks förmånsvärdet, först till det för motsvarande konventionell bil och sedan ytterligare 40 % eller max 10 000 kr. Med en laddhybrid kan tjänstebilsförare därmed sänka sin månadskostnad rejält. Mer information hittar du på Skatteverkets webbplats under Bilförmånsberäkning.
Kostnaden för hybridservice liknar en vanlig Kia-service.

 

Köra

Att köra en plug-in hybrid bil är lika enkelt som att köra en automatväxlad bil med konventionell förbränningsmotor. Vid prioriterad eldrift används framförallt elmotorn vilket ger en avslappnad och tyst körupplevelse. Tack vare elmotorns högre vridmoment direkt från start så upplevs en plug-in hybrid snabbare och kvickare. Instrumenteringen visar på ett tydligt och lättförståeligt sätt samspelet mellan elmotorn och förbränningsmotorn. En plug-in hybrid måste upplevas för att förstå dess fördelar – välkommen till en provkörning hos din närmaste Kia-återförsäljare!
Ja. I elkörläge kan du köra upp till 58 km (Niro) eller 62 km (Optima SW) på enbart el. Det innebär att många kan klara av sitt dagliga bilkörande på eldrift. Under vissa omständigheter som vid mycket låga temperaturer eller vid oväntade omkörningar behöver förbränningsmotorn startas. Detta görs automatiskt i syfte att optimera bilens räckvidd och batteriets kapacitet.
Räckvidden på el påverkas främst av förarens körstil. Våra bilar är utrustade med en smart funktion kallad ”ekonometer”. Tack vare den kan man lära sig ett körsätt som kan spara energi och jämföra sin ”Eco-level” med tidigare körningar. Detta hjälper föraren att maximera räckvidden på el. Räckvidden påverkas även av hur flitigt bilens klimatsystem används. Ju mer energi som går åt till luftkonditionering och värme, desto mer el förbrukas. Även här erbjuder Kia smarta funktioner, som en inställning som prioriterar luftkonditionering för föraren. Ett smart sätt att spara el för den som åker mycket själv.
Vid normal körning växlar bilen själv omärkligt mellan el- och förbränningsmotorn eller en kombination av båda. När batteriet börjar ta slut – eller om man manuellt växlar över i HEV – läge kopplas förbränningsmotorn in.
Prioriterad eldrift innebär att eldriften är förinställd och fungerar hela vägen upp till 120 km/h. Under vissa omständigheter som vid mycket låga temperaturer eller vid oväntade omkörningar behöver förbränningsmotorn startas. Detta görs automatiskt i syfte att optimera bilens räckvidd och batteriets kapacitet.
Du kan köra upp till 120 km/h på bara eldrift med en Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid. Dock kan förbränningsmotorn startas om du accelerera kraftigt.
Räckvidden på el påverkas främst av förarens körstil. Tack vare ekonometern kan man lära sig ett körsätt som kan spara energi och jämföra sin ”Eco-level” med tidigare körningar. Detta hjälper föraren att maximera räckvidden på el. Räckvidden påverkas även av hur flitigt bilens klimatsystem används. Ju mer energi som går åt till luftkonditionering och värme, desto mer el drar batteriet. Även här erbjuder Kia smarta funktioner, som en inställning som prioriterar luftkonditionering för föraren. Ett smart sätt att spara el för den som åker mycket själv.
Med Kias plug-in hybrider kommer du längre på enbart el än någon annan bil i respektive segment. Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid har en kombinerad räckvidd på el och bensin som är hela 1120 km.
Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid och Kia Niro Plug-In Hybrid kan dra upp till 1500 kilo, respektive 1300 kilo.
Batteriet placeras smart under lastgolvet vilket innebär att bagageutrymmet minskas försumbart. Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid har till exempel endast 56 liter mindre bagageutrymme än Optima Sportswagon (icke plug-in hybrid) trots sin kraftfulla batterikapacitet.
Nej, alla bilar skall betala trängselskatt.
Kias hybridbilar kan köra ned till -30°C på eldrift. Vid mycket låga temperaturer kommer förbränningsmotorn startas oftare. Detta görs automatiskt i syfte att optimera bilens räckvidd och batteriets kapacitet.

Ladda

Nej. Du behöver du aldrig tänka på att laddningen ska ha nått en viss nivå innan du avslutar den. Det är naturligtvis mest praktiskt för dig om batteriet är fulladdat när du ska använda bilen.
Att ladda en plug-in hybrid kräver användning av höga strömstyrkor över längre tid. Många äldre hus har ett gammalt elsystem som bör kontrolleras av sakkunnig innan du laddar batteriet hemma.
Vid laddning i vanliga jordade eluttag (s.k. Schuko-uttag) tar det ca 1 timme att ladda tillräckligt för en mils körning. Efter ca 5 timmar har du med andra ord en fulladdad bil. Du kan också ladda bilen i det växande nätverk av offentliga laddstationer (s.k. snabbladdning). Laddtiden vid snabbladdning är ca 2,5-3 timmar beroende på batteriets storlek och laddingsnivå.
Batterierna har alltid lite reservkraft kvar, även om batteristatus visar 0%. Detta för att förhindra att de tar skada.
Snabbladdning åstadkommer man genom att ladda med en högre effekt. Ju högre effekt, desto snabbare laddning. Du kan snabbladda din bil i det växande nätverket av offentliga laddstationer runt om i landet. Normal laddning innebär laddning på låg effekt och sker i vanliga jordade eluttag (Schuko-uttag) eller i laddboxar.
Navigationssystemet i din Kia plug-in hybrid hjälper dig att hitta närmaste laddstation. Många köpcenter till exempel erbjuder i dag laddstationer. Eftersom det är olika elleverantörer som ansvarar för sina respektive laddstationer rekommenderar vi att du följer informationen på respektive laddstation. Priserna och förutsättningar för laddningar kan variera.
Elkostnaden blir 1,5 till 2 kr per mil, beroende på rådande elpris vid hemmaladdning. Kostnaden för en full laddning vid normal laddning uppskattas kosta cirka 9-12 kr.
Laddningstiden kan bli något längre. Likaså reduceras räckvidden något.
Våra laddningskablar har inbyggda säkerhetsfunktioner vilket gör att du kan känna dig helt trygg när du laddar. Under laddningstiden går det av säkerhetsskäl inte heller att lägga i en växel eller köra iväg. För att minska stöldrisken till exempel när du laddar nattetid går det inte att koppla bort laddningskabeln under laddning. För att koppla bort laddningskabeln behövs först ett extraknapptryck för upplåsning av bilen.
Det snabbaste och säkraste sättet är att installera en laddbox i hemmet eller vid arbetsplatsen samt att ladda på offentliga laddstationer. En laddningskabel för laddning i vanligt hushållsuttag, typ 2, 220V (2,3 kW, max10 A) ingår i standardutrustningen. En specifik laddningskabel som är anpassad för höga laddeffekter kan köpas som tillbehör.

Miljö

Koldioxidutsläppen har mätts i två olika tester enligt de EU-normer som gäller för laddhybrider. I det ena testet startar bilen med ett fulladdat batteri vilket ger låg bränsleförbrukning och låga koldioxidutsläpp. I det andra testet startar bilen med ett tomt batteri. Det genomsnittliga snittresultatet från dessa båda tester ger underlag för den uppgivna förbrukningen vid blandad körning. Angiven förbrukning avser endast de första 10 milen eftersom testförfarandet omfattar en körsträcka på 100 km i varje delmoment. Det finns ingen angiven bränsleförbrukning för körning på enbart bensin i körcykeln utan endast i el- respektive hybrid-läge

Bränsleförbrukning blandad körning Kia Optima Sportswagon Plug-In Hybrid; 1,4 l/100 km, 12,3 kW/h, samt CO₂-utsläpp 33g/km, enligt den kombinerade körcykeln, NEDC. Niro Plug-In Hybrid ej fastställt.

Statistik från Transportstyrelsen visar att genomsnittsbilen släpper ut 123.1 gram CO2/km. Motsvarande genomsnitt för plug-in hybrider som drivs av kombinationen el och bensin är 41.3 gram CO2/km. Kia Optima Plug-In Hybrid tillhör de mest bränsleeffektiva plug-in hybriderna på marknaden, med en utsläppsnivå på 33 gram CO2/km.