När olyckan är framme.

Tyvärr händer det ibland att man är med om olyckor eller på annat sätt får skador på bilen. Det kan vara lack-, plast- eller plåtskador som uppstår och behöver åtgärdas. Om detta inträffar så tveka inte att kontakta oss på hanssonbil. Vi har både kunskap och lång erfarenhet inom branschen och försöker hjälpa dig så mycket det går. Nedan kan du läsa hur du går till väga om olyckan är framme.

Kontakta Kurt
Skadereglerare
0521-27 87 80 val 2-4
kurt.norling@hanssonbil.se

Gör en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag.

Börja med att anmäla din skada till ditt försäkringsbolag. Här nedan har du en lista på några av de vanligaste försäkringsbolagen och du kan oftast göra din skadeanmälan online direkt i telefonen eller på datorn.

Skadebesiktning

När du sedan fått ett skadenummer från ditt försäkringsbolag kontaktar du oss för en skadebesiktning. Då fotograferar vi bilen och dokumenterar själva skadan tillsammans med dig. För att få bra bilder och därmed öka chanserna för en snabbare hantering hos försäkringsbolaget är det bra om bilen är tvättad och fri från smuts.

Våra skadereglerare gör sedan en kostnadskalkyl på vad reparationen skulle kosta. Den skickas in till ditt försäkringsbolag för att få ett godkännande.

Reparation

Vi inväntar sedan svar från försäkringsbolaget för att se om de godkänner reparationen eller inte. Ibland kan de ha åsikter om att det inte är värt att laga utan att de gör en inlösen på bilen. Får vi istället ett OK från försäkringsbolaget så kontaktar vi dig för att boka in en tid för reparation. Är skadan på bakre delen av bilen så plocka gärna ut bagaget från personliga tillhörigheter, då mekanikerna behöver in där för att skruva.

Hur lång tid tar det?

Detta är en fråga vi ofta får, men som är väldigt svår att svara på. Dels beror det lite på dig som kund, om du har skadenummer och allt sådant färdigt när du kommer till oss. Oftast får vi svar ganska fort från försäkringsbolagen, men det kan ibland krävas lite kompletterande uppgifter. När du sedan lämnat in bilen för reparation, så ska den oftast skickas iväg på lackering av de nya delarna.

Det är med andra ord en hel del olika moment och många av dem som inte vi direkt kan påverka. Därför brukar vi inte kunna ge något exakt besked hur många dagar det tar.